AIPortrait

LesjöforsSamtida2017

Google Tours Creator - Örebro Nygatan

Google Tour Creator / Örebro, Nygatan

För att visualisera flydda miljöer så blir den den givande utmaningen för undertecknad att leta upp exakt position där tidigare fotografer gjort sin dokumentering av stadsrummet.

Benny Andersson - Konst Foto - Död Vinkel

Död vinkel

,

”Jag vill se hur långt jag kan gå i att plocka bort engagerande eller underhållande information ur bilderna; fast fortfarande behålla ett intresse. Gränsen där fotografiet börjar övergå till teoritiserande frågeställningar. Platsen i sig är det relevanta och intressanta. Vad har försigått här tidigare? En viktigt plats ur ett historiskt perspektiv eller kanske på ett individuellt och personlig plan. Hemliga personliga möten. Dessa fotografier handlar alltså mycket även om betraktaren INTE ser.”

Rio Drop på Bryggeriet i Nora 2018

Bryggeriet Nora / Svensk Konst Nu!

, ,

Sommarutställningen på Bryggeriet i Nora går 2018 under namnet Svensk Konst Nu!
Videoinstallation av den namnkunnige Fikret Atay är utställningens behållning tillsammans installation av nyexaminerade Rio Drop.

Örebro Stad Östra sidan Year 1786

Örebros mellanrum / på ÖLM

Screen recording

sveafallen

Riseberga

ImagesHotspot

GoogleMaps

Webbplats Benny Andersson.com / Fram till 2018 02 17

WordPress+enfold

AvestaART 2017 Anders Sunna

KonstrumBergslagen

Konstrum Bergslagen

Åtta platser i Bergslagen bjuder under sommaren på samtidskonst i industrimiljö.

Heldag med kultur och samtidskonst i Bergslagen….
Kan man avverka allt under samma dag?
Vilken väg är effektivast att köra?
Öppettider? Utbud?

Vi planerar att besöka Gallery Astley i Uttersberg / Skulpturparken i Ängelsberg / Avesta ART / Meken i Smedjebacken

AvestaART 2017 Anders Sunna

Starta från Arboga 9:20 / Arboga – Uttersberg / 54min Via Medåker, Sundänge, Kolsva Herrgård
10:15 anländer Uttersberg / Besök 1h
11:15 Starta från Uttersberg – Uttersberg – Ängelsberg 46 min / 266 – 66 / eller mot Ramnäs och sedan Ängelsberg
12:00 anländer Ängelsberg / Besök 1h
13:00 Starta från Ängelsberg / Ängelsberg – Avesta 34 min
13:30 anländer Avesta / Besök på Avesta ART 1,5h
15:00 Starta från Avesta / Avesta – Meken (Smedjebacken) 51 min
16:00 Anländer Meken (Smedjebacken) / Stänger 17h

Galleri Astley – Uttersberg
www.galleriastley.com
Måndag-Fredag kl. 10-18, Lördag, Söndag, Helgdag kl. 11-17 Fri entré
Serigraphie och egen bokutgivning
Retrospektiv av Ernst Neizvestny – Retrospektiv
https://www.facebook.com/GalleriAstley

N 59.744864 E15.665055

Skulpturparken – Ängelsberg
www.skulpturparken.se

Avesta Art – Avesta
www.verket.se
I
nslag från SVT – tema identitet

Entré 100 kr Student 80 kr

 

Meken – Smedjebacken
www.mekensmedjebacken.se
18 juni – 20 augusti 2017
tisdag-fredag kl. 11-17
lördag-söndag kl. 11-15

Entre 40 kr

Bygger upp grafisk verkstad

 

Maskinhuset – Grängesberg
www.ludvika.se/maskinhuset
Öppettider: ons-fre 13-17, lör-sön 11-15

Stängt tisdagar


——

 

Gallerirum – Stripa gruva
www.stripabryggeriet.se

Bryggeriet – Nora
www.nora.se/konstibryggeriet

Frövifors Pappersbruksmuseum – Frövifors
www.froviforsmuseet.com

 

https://www.google.se/maps/dir/%C3%96rebro/Arboga/Uttersberg/Avesta/Smedjebacken/Gr%C3%A4ngesberg/%C3%96rebro/@59.7335323,15.6292927,9.43z/data=!4m49!4m48!1m5!1m1!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b0bad018c93e!2m2!1d15.2134105!2d59.2752626!1m5!1m1!1s0x465c271781ad6a0d:0x400fef341e48210!2m2!1d15.8381747!2d59.3936883!1m10!1m1!1s0x465dce8fffccca17:0x349463eb3463d825!2m2!1d15.6686687!2d59.7469463!3m4!1m2!1d16.0051634!2d59.9655335!3s0x465ddd75e2df651b:0x5de6b5367a829d74!1m5!1m1!1s0x465de4b24ab6d509:0x95adb42dbab41716!2m2!1d16.1738399!2d60.14533!1m5!1m1!1s0x465d90ef5a869b87:0x2ff6faa68cedfbaf!2m2!1d15.4159915!2d60.1431933!1m5!1m1!1s0x465d0a8033d3af77:0xcbf7a7ae183bba33!2m2!1d15.0110618!2d60.0785553!1m5!1m1!1s0x465c017f144aff39:0xcfe3b0bad018c93e!2m2!1d15.2134105!2d59.2752626!3e0?hl=sv

OpenART2017 Tadashi Kawamata [Work in Progress] chairs

OpenART 2017 / Tadashi Kawamata

, ,

OpenART 2017 / Tadashi Kawamata

Hur kan örebroarna och närkingarna bli delaktiga i Kawamatas konsterverk? Och hur många stolar kan örebroarna delta med? Det är två frågor som den japanske konstnärer Tadashi Kawamata ställt sig inför sitt deltagande i OpenART 2017 [1]

Repetetiv struktur av tidigare användande föremål är ett av Kawamatas kännetecken.

Och för det konstverk som uppför på Järntorget i Örebro krävs 1000-tals stolar. Även trasiga stolar är helt OK att använda.

OpenART2017 Tadashi Kawamata [Work in Progress] chairs

OpenART2017 Tadashi Kawamata [Work in Progress] chairs

 

OpenART2017 Tadashi Kawamata [Work in Progress]

OpenART2017 Tadashi Kawamata [Work in Progress]

 

Länk / Fotnot [1] SVT Nyheter Örebro 20170526

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401 Please Do Not Speak Eskimo

Tomas Colbengtson – SAIVO

, ,

SAIVO 2017 04 01

Utställning SAIVO med Tomas Colbengtson på Örebro Läns Museum samt Galleri O i Odensbacken.

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Galleri O Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Galleri O Vernissage20170401

Tomas Colbengtson berättar om sitt verk; Koloniala kedjan (Utställningen på Galleri O / Odensbacken)

 

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Ludivine Thomas betraktar verket (med) Elsa Laula

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

 

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401 Please Do Not Speak Eskimo

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401 Please do not speak Eskimo

Pleas Do Not Speak Eskimo

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Örebro Läns Museum Vernissage20170401

Jag (Benny Andersson) ser som ut genom ett tågfönster – verket SAIVO. Ser landskapet passerar. Ibland bildas mönster och rytmer som ger intryck av en meditation i ”vaket” tillstånd. Sinnena öppnas något. Vad var det just jag såg där i landskapet – från tågfönstret!

 

Tomas Colbengtson SAIVO Galleri O Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Galleri O Vernissage20170401

Dags för vernisage nummer 2 – sååå lite skumpa…. Poff!! Välkomna!!

Tomas Colbengtson SAIVO Galleri O Vernissage20170401Tomas Colbengtson SAIVO Galleri O Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Galleri O Vernissage20170401

Gallerist Bertil Andersson öppningstalar på sitt Galleri O i Odensbacken. Tomas Colbengtson till vänster

Torgeir Vassvik GalleriO Vernissage20170401

Torgeir Vassvik GalleriO Vernissage20170401

Tomas Colbengtson SAIVO Galleri O Vernissage20170401 Ludivine Thomas

Tomas Colbengtson SAIVO Galleri O Vernissage20170401 Ludivine Thomas

Tomas Colbengtson och Ludivine Thomas utbyter tankar om screentryck-teknik, konstnärligt budskap och kolonialism

Webbplats >> Colbengtson.com

 

Nedanstående text hämtad från Örebro Läns Museums webbplats

Fördjupad info i följande pdf-dokument ”TOMAS COLBENGTSONS KONST OCH DEN SYDSAMISKA ERFARENHETEN”

 

Konstnären Tomas Colbengtsons konst uttrycker den samiska erfarenheten från hans egna upplevelser och biografi till den samiska historien i allmänhet. Saivo betecknar i sydsamiskan det allra heligaste och ljusaste men också det hemligaste.

Tomas Colbengtson arbetar främst med fotografi och med glas. Med glasets genomskinlighet skapar Tomas Colbengtson en slags tredimentionella collage med ornament och historiska handlingar och fotografier.

Verken i utställningen baseras på personliga erfarenheter, men det är också gemensamma erfarenheter som delas med Inuiter, Ainu och andra folk som bor runt polcirkelområdet. Tomas Colbengtsons konst reflekterar hur det koloniala arvet har förändrat samernas liv och det norrländska landskapet. Samma processer och mekanismer som påverkar urfolk oavsett var i världen man befinner sig.

Tomas Colbengtson berättar själv: “Jag är same, född och uppvuxen i Björkvattnet, Tärna, en plats som är mycket viktig för bevarandet av den sydsamiska kulturen. Jag har ett norskt efternamn och är svensk medborgare men identifierar mig som same. Tvångsförflyttningen av Nordsamer och vattenkraftutbyggnaden på 1950-70 talet med dess överdämningar av byar är bara några exempel i mängden av myndighetsövergrepp. Språkförbudet i skolan fram till 1957 fick till följd att sydsamiskan slutades talas.
Kanske är förlusten av mitt språk huvudorsaken att jag arbetar med konst.”

 

Huset mitt i bilden, rivs 2017 - Kvarteret Fåfängan Fredsgatan Örebro / Örebro Stadarkiv Bild; PS-198-066

Mapillary och Kvarteret Fåfängan

Gamla foton kommer att läggas upp i molnet. Processas och länkas. Miljöer från förr byggas upp.

I Örebro ska delar ett stenhus i kvarteret Fåfängas rivas. Dags att fota. De kvarvarande husen kommer vara lämpliga ”ankare” för att i VR/AR-världar för våra städer, kunna placera in sedan länge rivna hus i våra sedan länge försvunna stadsmiljöer.

Stadsmiljöer fotas och byggs idag upp med datorkraft och AI, för att vi enklare ska kunna utforska vår nutid. Självklart verktyg för att skapa underlag för bättre beslut för framtid ingrepp och förändring. Med självklart kommer dessa världar även att expanderas bakåt i tid; vi kommer även kunna koppla in dåtid. Gamla bussturlistor från stadarkivet kommer en dag bli aktuella att gräva fram och läsa in; för att göra de gamla fotona levande med animerade bussarna passerar .De gamla fotografierna kommer att få nytt liv.

Huset mitt i bilden, rivs 2017 Kvarteret Fåfängan Fredsgatan Örebro / Foto Örebro Stadarkiv/Hans Andersson

Huset mitt i bilden, rivs 2017 Kvarteret Fåfängan, Fredsgatan 3, Örebro / Foto; Örebro Stadarkiv/Hans Andersson / Bildnummer: PS-196-0369

 

Huset mitt i bilden, rivs 2017 - Kvarteret Fåfängan Fredsgatan Örebro / Örebro Stadarkiv Bild; PS-198-066

Huset mitt i bilden, rivs 2017 – Kvarteret Fåfängan, Fredsgatan 3, Örebro 1963 / Foto; Örebro Stadarkiv/Gunnar Johnsson Bildnummer PS-198-066

 

Huset mitt i bilden Fredsgatan 3, rivs 2017 - Till höger Café Hörnan Klostergatan 29, Fredsgatan 5 / Foto; Örebro Stadarkiv, Hans Andersson / Bild; PS-196-0321

Huset till vänster i bilden, Fredsgatan 3, rivs 2017 – Till höger Café Hörnan Klostergatan 29, Fredsgatan 5 1970-tal (1973 05<) / Foto; Örebro Stadarkiv, Hans Andersson / Bild; PS-196-0321

 

Mitt i bild; Café Hörnan Klostergatan 29, Fredsgatan 5 / Foto; Örebro Stadarkiv, Fotograf okänd / Bildnr; SBK-D-00341

Mitt i bild; Café Hörnan Klostergatan 29, Fredsgatan 5 / Foto; Örebro Stadarkiv, Fotograf okänd / Bildnr; SBK-D-00341

 

Fredsgatan mot väster från Klostergatan. 1903 / Foto; Örebro Stadarkiv, Åke Barr / Bildnr; HB-047

Fredsgatan mot väster från Klostergatan. 1903 / Foto; Örebro Stadarkiv, Axel Barr / Bildnr; HB-047

 

Jämfört med hur det ser ut idag (20170228) så är allt förändrat – sånär som på huset vi följt i denna sekvens; Fredsgatan 3

 

Klostergatan (24, 27) mot söder från Fredsgatan 1903 / Foto; Örebro Stadarkiv, Axel Barr / Bildnr; HB-112

Klostergatan (24, 27) mot söder från Fredsgatan 1903 / Foto; Örebro Stadarkiv, Axel Barr / Bildnr; HB-112